ID de editor pub-1829796509104555 Cod de client 2100719415

Cozonac cu Nuca



 Cozonac cu Nuca








Craciunul se apropie cu pasi repezi; de fapt, scriind aceeasta reteta imi dau seama ca mai avem doar 35 de zile la dispozitie pentru ales cadouri, planuit vacanta de Craciun si pus la punct masa de Craciun. Ei da, masa de Craciun este foarte importanta. De la nelipsita salata de boeuf, sarmale sau ardei umpluti pana la nelipsitul cozonac cu nuca. Si da, este foarte important ca de la masa de sarbatori sa nu lipseasca bucatele traditionale pe langa toate celelalte delicatese mai mult sau mai putin exotice.
Poate cel mai cautat desert, de cei mari si de cei mici este cozonacul. Da, cozonacul cel frumos crescut, aburind de la care nu te poti abtine si pe care il rupi imediat ce mama, bunica sau sotia l-au scos din cuptorul incins. Va amintiti cum bunica va zicea cand erati mic sa nu mancati cozonac fierbine ca va face rau la stomac? Ei da, si atunci, ca si acum nu bagati in seama asta… cum ati putea cand in casa pluteste in aer miosul de coca coapta si voi dati tarcoale pe langa aragaz?






Reteta Cozonac cu Nuca
Ingrediente:
Ingrediente aluat de cozonac:
    Cozonac cu nuca
  • 1 punga de faina Titan pentru cozonac (1kg)
  • 500 ml lapte 3,5% grasime
  • 5 galbenusuri
  • 200 g unt topit
  • 250 g zahar
  • 50 g drojdie
  • 1 punga de stafide
  • un praf de sare, 2 plicuri de Finesse vanilie, 2 fiole de vanilie Dr. Oetker, coaja de portocala, o sticluta de Esenta de Rom, susan, ulei pt intins aluatul
Ingrediente umplutura de nuca pentru cozonac:
  • 6 albusuri
  • o ceasca de lapte
  • un plic jumate sau chiar doua de cacao Dr. Oetker
  • 400 g zahar
  • 400 g nuca
  • CafeForm Plus
Inainte de va spune pasii retetei, trebuie sa stiti ca eu am facut cozonacul la masina de paine; tot procedeul de framantare a fost facut cu ajutorul masinii de paine si la final am pus aluatul intr-un lighean mare la crescut. A, si am dat aluatul de doua ori la programul de framantat.
Dupa ce ne-am pregatit toate ingredientele la indemana, ne apucam frumusel de treaba cu spor pentru ca sa avem niste cozonaci bine crescuti, gustosi si parfumati.
Intr-o cana mare sau lighenas incapator, punem cei 500 ml de lapte, cu zaharul si aromele de vanilie, incalzim totul la microunde cca 1 minut jumate – 2minute si amestecam pana zaharul este aproape topit; nu incalzim foarte tare, laptele nu trebuie sa fiarba sau sa clocoteasca. Punem drojdia intr-o cana, punem peste cateva linguri de lapte cald gata preparat si 1-2 linguri de faina, amestecam pana se topeste toata drojdia si faina nu are foare multi cocolosi si turnam amestecul in ligheanul pentru framantat (in cazul meu in masina de paine) unde am pus faina in care am facut o adancitura la mijoc.

Peste maiaua preparata astfel, punem putina faina astfel inca sa o acoperim. Si asteptam asa pe langa ea, cca 1o minute pana maiaua incepe sa creasca si se umfla, faina crapa si arata asa.

Dar, intre timp nu stam degeaba; avem grija ca laptele cu zaharul si aromele de vanilie sa nu se raceasca de tot si frecam galbenusurile cu un praf de sare. Ca totul sa mearga mai repede, ne ajutam de mixer.
Cand maiaua arata ca in poza de mai sus, si galbenusurile sunt gata batute, trecem la framantatul propriu zis. Adaugam peste laptele caldut si incepem sa framantam (in cazul meu am ales programul 11 de la masina de paine, program care framanta 30 de minte si o ora creste, si asta e momentul in care am apasat pe butonul de start).
Cand s-a incorporat laptele cat de cat, adaugam ouale batute si dupa untul topit in 3-4 etape (e important sa il incorporam treptat).

Cam asa arata aluatul in pasul asta cand il framantam cu masina; lasam masina sa isi faca treaba pana la finalul celor 3o de minute de framantat, dupa care dam restart la masina si ii mai dam o tura de framantat la acelasi program. Intre timp, pana e gata primul ciclu de framantat dam prin razatoare putina coaja de portocala si inecam stafidele in rom. La inceputul celui de-al doilea ciclu de framantare punem stafidele scurse si razatura de portocala peste si gata. Singura noastra grija de acum este sa facem cald in bucatarie pentru ca urmatorul pas este sa lasam coca la dospit. La mana, coca trebuie framantata cca 30-35 de minute; la masina, din cele doua cicluri de framantat ne ies cam 50 de minute (masina mea face 5 minute pauza dupa primele 5 minute din fiecare tura).
Dupa ce am terminat de framantat (fie ca e e la masina, fie ca e la mana) lasam aluatul la crescut la cald cel putin o ora jumate. Eu am luat aluatul si l-am pus intr-un lighean mare, l-am acoperit cu un prosop si l-am lasat sa creasca linistit in toata perioada asta.
Dupa o ora jumate, m-am apucat de pregatit tavile. Le-am tapetat cu hartie de copt si le-am pus deoaparte.
Urmatorul pas este sa pregatim umplutura de nuca si cacao. Batem spuma ouale, adaugam zaharul, cacaua si 300 gr de nuca macina si amestecam, pentru ca sa optinem o compozitie moale si usor de instins trebuie sa subtiem umplutura cu lapte. Aici, adaugati atat lapte cat considerati voi de cuviinta, intre jumate de ceasca si o ceasca. Tineti minte ca umplutura nu trebuie sa fie foarte lichida, cam ca la o mamaliga mai moale, ca o budinca abia luata de le flacara. Peste, adaugam restul de nuca intreaga; mie asa imi place, sa simt si bucati de nuca intregi in crema.
Impartim aluatul in doua si jumate il asezam pe masa de lucru unsa cu ulei. Impartim aluatul iar in doua si intindem una din bucati, adaugam umplutura de nuca si rulam.

Dupa, procedam la fel cu cealalta bucata si la final le impletim.

Primul cozonac aterizeaza in tava, dupa care ne ocupam de al doilea, dupa acelasi procedeu.

Ii mai lasam la crescut inca 30 de minute, ii ungem cu galbenus batut cu zahar si 2 linguri de lapte, presaram susan sau mac (dupa preferinta) pe ei, si gata. Sunt numa buni de copt la 180 de grade pentru 45 de minute.
Ii scoatem din cuptor cand sunt gata copti, ii lasam la racit cat ne lasa inima ca mirosul o sa ne doboare si dupa ii scoatem din tava. Gata, astia sunt cozonacii nostri deliciosi.
Pofta buna!