ID de editor pub-1829796509104555 Cod de client 2100719415

Ciorba de burta



Ciorba de burta






Marii mancai, asa cum cei din familionul meu sunt, prefera ciorba de burta dreasa cu multa smantana, picanta si usturoiata, oricaror alte ciorbeturi. Asa ca, pentru o masa sarbatoreasca, la care mesenii au fost cu totii rude de sange, am ales sa gatesc minunatia, dupa o reteta de ciorba de burta exact pe gustul nostru:
O sa impartasesc cu voi reteta ciorbei de burta pe care o prepar eu- fac aceasta precizare pentru ca sunt convinsa ca, mai mult decat probabil, vor aparea comentarii ale unor cunoscatori ce vor spune ca ei fac altfel si ca asa e cel mai bine. Nu contest niciuna dintre variantele de preparare care circula pe terioriul romanesc, aceasta, insa, e pe gustul meu si al familiei. E o reteta foarte simpla, fara adaos de ceapa, telina etc., mie parandu-mi-se ca aceste radacinoase, foarte de folos altor fierturi, ciorbei de burta ii altereaza gustul, transformandu-l in… altceva (asta pentru ca am avut prilejul de a gusta si ciorbe astfel preparate, care nu m-au prea incantat).



Timp de pregatire: ore
Timp de gatire: ore
Timp Total: ore
Numar portii: 16 portii
Grad de dificultate: mediu
 

Ingrediente Ciorba de burta:
  • aproximativ 3-4 kilograme de burta de vita(de vitel am folosit eu)
  • 1 os de vita (aproximativ 600-800 de grame, nu trebuie sa fie cu carne)
  • 1 lingura rasa de boabe de piper
  • 4 foi de dafin
  • 2 morcovi
  • 2 linguri de ulei
  • 1 capatana de usturoi (vreo 10 catei)
  • 8 galbenusuri
  • 500 de grame de smantana cu minimum 30 % smantana (eu folosesc Dorna – smantana pentru gatit)
  • sare, piper, otet
Preparare:
Spre norocul meu, am gasit burta de vitel gata curatata (dar nu prefiarta, mi se pare o barbarie cu cea fiarta dinainte, de gustul ciorbei beneficiaza altii). Cu toate acestea, am pus-o intr-un vas incapator si am acoperit-o cu apa in care am dizolvat 1 lingurita cu varf de bicarbonat de sodiu, lasand-o astfel cam 2-3 ore, la frigider, dupa care am limpezit-o foarte bine.
In cazul in care aveti ocazia sa intrati in posesia unei burti de vita proaspete, ceva cam plina de “continut”, nu ezitati sa o primiti. Aveti nevoie de o mana de var stins (pasta) cu care trebuie sa masati burta pe intreaga suprafata. Lasati sa actioneze cateva minute, apoi, cu o lingura, radeti burta care va ramane alba si curata. Limpeziti in multe ape, frecati din nou cu sare grunjoasa, iar limpeziti, apoi imersati burta in apa cu bicarbonat de sodiu, lasand-o cateva ore la frigider, chiar peste noapte. Dupa aceea, nu mai trebuie decat limpezita in cateva ape reci si e perfecta pentru ciorba perfecta.
Burta taiata in bucati marisoare (ca palma) se pune la fiert impreuna cu osul de vita, boabele de piper si frunzele de dafin, precum si o lingura buna de sare. Trebuie sa aiba suficient lichid, fierberea burtii e destul de anevoioasa, chiar si oala sub presiune dureaza cel putin 2 ore:
Odata fiarta burta, se strecoara de zeama, care se pastreaza, se indeparteaza boabele de piper si frunzele de dafin, precum si osul de vita, care nu mai are nicio utilitate, si se lasa burta sa se racoreasca:
Deindata ce nu ne mai arde la degete, burta se taie in “taitei” de aproximativ 8-10 cm. lungime si 0,5 cm. grosime:
Se aduce la fierbere zeama si se adauga taiteii de burta:
Morcovii curatati se rad si se calesc, pana se inmoaie, in cele doua linguri de ulei:
Se adauga morcovii caliti in ciorba si se mai dau cateva clocote (2 minute) apoi se trage de pe foc:
Se pregateste mujdeiul din usturoiul fin tocat si cateva linguri de apa foarte rece:
Se adauga mujdeiul la ciorba si se potriveste gustul de sare si piper. Se bat galbenusurile cu smantana:
Se dilueaza amestecul de smantana si galbenusuri cu un polonic de zeama fierbinte, apoi se adauga la ciorba:
Se poate drege gustul ciorbei cu otet atat la intreaga cantitate, cat si de catre fiecare, dupa gust, in propria farfurie.
Se serveste fierbinte, optional presarata cu ceva patrunjel verde tocat. Se potriveste de minune cu ardei iute proaspat sau murat: